13. Roadtrip naar Noorwegen en crossen in de Zweedse bergen

13 april 2019 - Rovaniemi, Finland

Hier is ie dan, één van mijn laatste blogs. Dit keer geen verhalen over safari's. Want op zaterdag 30 maart deed ik mijn allerlaatste safari met twee Nederlanders en twee Duitsers. Het weer was prachtig, de toeristen reden goed en we bezochten een nieuwe huskyfarm. Kortom, dit was dé perfecte safari om mee af te sluiten. Het seizoen zit erop en daardoor is er nu tijd voor andere leuke dingen.

Mijn laatste safariHuskyfarmHuskyfarm

Op zondag 31 maart zijn we met alle gidsen gaan skiën in Ounasvaara, het skiresort van Rovaniemi. Eerst hadden we een lunch onderaan de piste, waarna we naar boven zijn gegaan. Oké, de Finse pistes zijn veel korter dan in Oostenrijk, maar de condities waren wel ontzettend goed. En vanaf de top van de berg (haha eerder een grote heuvel) heb je een fantastisch uitzicht over de Finse bossen. Uiteindelijk hebben we de hele middag geskied en uiteraard sloten we de dag af met een biertje in de stad. Check hier de video!

Skien met alle gidsenSkiën met collega'sSkiën met collega's

De dag daarna zijn we met alle Wild Nordic-collega's naar de Wilderness Lodge gereden. Niet per auto, maar per sneeuwscooter. Uiteraard lag de snelheid flink hoog. Gelukkig is iedereen zonder kleerscheuren aangekomen bij de Lodge. Hier stond een diner op ons te wachten. En daarna was er de tijd om een biertje te drinken en gebruik te maken van de sauna of hottub. 's Nachts konden we blijven slapen in een van de groepsaccommodaties op de Lodge. Op dinsdagochtend zijn we weer met de hele groep teruggereden naar Rovaniemi.

Met alle collega's naar de LodgeAfsluiting

En diezelfde middag zijn mijn huisgenoot en ik naar het vliegveld gegaan om onze huurauto op te halen. Samen met een andere gids en een vriend van mijn huisgenoot stond er namelijk een roadtrip naar Noorwegen op de planning. De eerste nacht sliepen we in een hutje aan een fjord in Olderdalen. Een prachtige locatie, alleen het hutje was wel wat krap. Vanuit Olderdalen zijn we naar Tromsø gereden. Dit was een prachtige rit waarbij we met meerdere veerboten de fjorden overstaken. In Tromsø hebben we rondgewandeld en na de lunch zijn we weer teruggereden. Na nog een nacht in Olderdalen zijn we doorgereden naar Alta. Onderweg volg je de E6 en rijd je continue langs de fjorden. Dit is vooral in de winter een prachtige route. Dat bewijzen de foto's wel.

NoorwegenNoorwegenNoorwegenNoorwegenNoorwegenNoorwegenNoorwegenNoorwegen

En vrijdag 5 april was het absolute hoogtepunt van de roadtrip. Deze dag gingen we naar het einddoel van onze reis: de Noordkaap (het noordelijkste puntje van Europa). Onderweg kwamen we door de meest schitterende landschappen. Van besneeuwde bergvlaktes tot gigantische fjorden. Hier rijd je letterlijk in de 'middle of nowhere'. Met als toppunt, de laatste 15 kilometer. Dit laatste deel van de tocht moet je in konvooi afleggen. Tweemaal per dag maakt een sneeuwschuiver de weg sneeuwvrij. Door de wind waait deze weg namelijk iedere dag weer dicht. Zonder sneeuwschuiver kan en mag je hier absoluut niet komen. En bij het zien van grote machines komt het kleine jongetje in me naar boven. Dus ik heb gevraagd of ik kon meerijden met de sneeuwschuiver vooraan het konvooi. "Geen probleem. Stap maar in!", was de reactie van de vrachtwagenchauffeuse (ja, het was een vrouw ;). En daar gingen we dan. Ploegend door de sneeuw met een sliert auto's en campers achter ons aan. Wat een belevenis! Het landschap was magisch. Het is een grote open vlakte met sneeuw, sneeuw en nog eens sneeuw. Het leek wel alsof we op de Noordpool reden. Zo gaaf!

NoordkaapNoordkaapNoordkaap

En na een kwartier rijden kwam het eindpunt tevoorschijn: 71 graden noord ofwel de Noordkaap. Op een grote rotsmassa staat een standbeeld van de wereldbol. Terwijl het hier zomerdag volstaat met toeristen was er nu geen hond te bekennen. En terwijl het driekwart van het jaar bewolkt is, was het nu helder en zonnig. Hoeveel geluk kun je hebben?! Na het nemen van vele foto's hebben we nog een film bekeken in het bezoekerscentrum. En na een kopje koffie was het weer tijd om terug te gaan. Want om twee uur vertrekt het konvooi weer terug. Op de terugweg naar Alta hebben we nog wat kleine afgelegen vissersdorpjes bezocht. En in één van die dorpjes kochten we bij een visafslag voor 10 euro een gigantische kabeljauw. Het diner voor die avond was geregeld. Traditioneler gaat het niet worden. Op de terugweg zijn we nog vele keren gestopt. Onder andere om foto's te maken van de bruinvissen, een soort van kleine dolfijntjes, die we in de fjorden zagen zwemmen.

NoordkaapNoordkaapNoordkaapNoordkaapNoordkaapBootjesBruinvissen

Na het eten van de heerlijke kabeljauw was het tijd om op jacht te gaan naar het noorderlicht. Hiervoor zijn we naar een berg gereden waarvandaan we een goed uitzicht hadden op het noorden. En met succes. Na een uur wachten kwam er gigantisch noorderlicht tevoorschijn. Beter konden we onze dag niet afsluiten. Bekijk hier de timelapse!

Noorderlicht NoorwegenNoorderlicht NoorwegenNoorderlicht NoorwegenNoorderlicht Noorwegen

En ik was nog maar net terug in Rovaniemi of de volgende trip stond alweer op de planning. Op maandagmorgen vertrok ik met een dikke pickup truck volgeladen met sneeuwscooters naar Björkliden in Zweden. Dit is een bergachtig gebied waar ik samen met collega's drie dagen sneeuwscootertochten heb gemaakt. En als je denkt dat je na een winter goed sneeuwscooter kunt rijden, dan kom je in de bergen bedrogen uit. De steile hellingen vereisen namelijk iets meer skills. Balans, snelheid en vooral geen hoogtevrees zijn noodzakelijk om de bergen te bedwingen. De eerste tocht viel dan ook behoorlijk tegen. De hellingen waren zo steil als zwarte pistes. En zie dan maar eens rechtdoor omhoog te komen. Het zweet stond op mijn rug, kan ik je zeggen. Maar na dag 2 voelde ik me steeds meer vertrouwd in de bergen. Daarnaast kregen we ook de nodige training, bijvoorbeeld over het rijden op één ski, sidehilling (schuin tegen een berg op rijden) en lawinetraining. Want jawel, tijdens de tocht had iedereen een lawinepieper mee. Mocht het noodlot toeslaan, dan konden we mekaar in ieder geval opsporen. Dag 3 was de beste van allemaal. Die dag gingen we naar een vlakker gebied waar we in de diepe sneeuw konden rijden en ook kleine sprongen konden maken. Kortom, de trip naar Zweden was een fantastisch avontuur waarbij ik onwijs veel heb geleerd.

In de Zweedse bergenIn de Zweedse bergenIn de Zweedse bergenIn de Zweedse bergenIn de Zweedse bergenIn de Zweedse bergenIn de Zweedse bergenIn de Zweedse bergen

Nog wat leuke weetjes:

• Afgelopen weken was vaak het noorderlicht te zien. In combinatie met de bewolking leverde dit prachtige plaatjes op.
  • Onlangs hadden we vier poolhazen in onze achtertuin. Zoals de naam doet vermoeden leven deze hazen alleen op de poolcirkel. En die beesten zijn goed gecamoufleerd.
  • Ik dacht dat Finland duur was, maar Noorwegen is nog veel duurder. Een biertje in de kroeg kostte me omgerekend 9.80 euro. Haha dan smaakt ie toch even anders.

Noorderlicht met bewolkingNoorderlicht met bewolkingPoolhazen in de tuinPoolhazen in de tuin

1. Katrina:
    13 april 2019
    WOW :-)
  2. Ti:
    14 april 2019
    Mooi man! Die foto's zijn ook schitterend. Goede terugreis en ik spreek graag met je af als je weer geaard bent in Nederland.
  3. Astrid:
    14 april 2019
    Wat een gave foto's en toffe avonturen!! Tot snel voor het live verslag. Alvast een goede terugreis toegewenst.
  4. Gerard en Rennie:
    14 april 2019
    Mooie foto´s en leuke dingen mee gemaakt die je nooit meer vergeet.
    Goeie terugreis.