11. Citytrip naar Helsinki

4 maart 2019 - Rovaniemi, Finland

Ja mensen, daar ben ik weer! Vorige week was ik even weg uit Lapland. Op zaterdag 23 februari vloog ik namelijk naar Helsinki. Daar had ik afgesproken met mijn vriendin. Samen zijn we vijf dagen lang de stad gaan herkennen. Helsinki is een gezellige stad met veel hippe barretjes, koffiezaakjes en restaurants. Echt heel leuk! Naast dat het erg gezellig was om Anneke weer te zien, was het ook fijn om even weg te zijn uit de kou. Na drie maanden kon ik eindelijk weer eens een spijkerbroek dragen. :)

HelsinkiHelsinkiHelsinkiHelsinki

Verder zijn we ook een dag naar Tallinn (de hoofdstad van Estland) geweest. Met een grote ferry vaar je in ongeveer twee uur naar deze stad. Alleen de bootreis is al een belevenis. Onderweg vaar je door het ijs en vlak langs kleine eilandjes. Erg mooi en daarnaast ook erg goedkoop. De boot naar Estland kost ongeveer evenveel als de boot van Den Helder naar Texel. Tallinn is een toffe stad en is leuk om een dag doorheen te wandelen. Het oude stadscentrum, vlakbij de haven, is een mix van Duitse en Russische bouwstijlen. Ook hier zijn veel gezellige barren en restaurants. Aan het einde van de middag vertrok de boot weer terug naar Helsinki. Bekijk hier de video van ons dagje Tallinn!

Met de boot naar TallinnMet de boot naar TallinnMet de boot naar TallinnMet de boot naar TallinnMet de boot naar TallinnTallinnTallinnSamen met Anneke naar TallinnMet de boot naar Tallinn

Op woensdag 28 februari vloog ik terug naar Rovaniemi. Diezelfde dag stond er nog een bedrijfsuitje gepland. Na een gezamenlijke lunch met alle gidsen brachten we een bezoek aan de fabriek van sneeuwscooterfabrikant BRP. Deze fabriek is gevestigd in Rovaniemi en is de enige sneeuwscooterfabriek in Europa. In deze fabriek produceert men tot 20.000 sneeuwscooters per jaar, ofwel 100 tot 130 sneeuwscooters per dag. De productie van één zo'n scooter neemt ongeveer 10,5 uur in beslag. Momenteel ligt de sneeuwscooterproductie stil. In april start men met de productie van de nieuwe modellen voor 2020. Wel produceren ze momenteel de Can-Am Outlander 6x6, extra grote quads met zes wielen. Na een korte introductie kregen we een rondleiding door de fabriek. Jammer genoeg mochten we in de fabriekshal geen foto's maken.

Terug naar LaplandTerug naar LaplandLunch Fabrieksbezoek BRPFabrieksbezoek BRPFabrieksbezoek BRPFabrieksbezoek BRP

Voor dezelfde avond was de noorderlichtvoorspelling erg goed. Terwijl de KP-score meestal blijft steken bij 3 of 4, steeg hij nu tot KP 5. Dat betekent dat er een Aurora storm was. Het noorderlicht was daardoor overal te zien, ook op plekken met erg veel lichtvervuiling zoals in de stad. Daarnaast bewoog het licht snel en was het naast groen nu ook paars. Ongelooflijk! Uiteraard heb ik mijn camera er snel bij gepakt om foto's en video's te maken. Check hier de timelapse!

NoorderlichtNoorderlichtNoorderlichtNoorderlichtNoorderlichtNoorderlicht

Nog wat leuke weetjes:

• De alcoholprijzen in Estland zijn een stuk lager dan in Finland. Veel Finnen reizen daarom op en neer naar Tallinn om een flinke hoeveelheid bier en wijn in te slaan.
  • Terwijl het nog volop winter in Lapland is, nadert het einde van het seizoen. Naar verwachting neemt het aantal safari's vanaf eind maart snel af. Kortom, het einde is in zicht. Ik weet nog geen exacte datum, maar het ziet er naar uit dat ik half april weer naar Nederland kom.
  • Afgelopen week was vier avonden op rij het noorderlicht te zien. Zondag 2 maart deed ik mijn derde noorderlichtvlucht. Ook toen was er noorderlicht, al was het niet heel veel.

NoorderlichtvluchtNoorderlichtvluchtNoorderlichtsafariNoorderlichtsafariNoorderlichtsafariNoorderlichtsafari

1. Arja Vlaanderen:
    4 maart 2019
    Hi Chris, wat een geweldige foto’s weer! Fijn dat jullie
    zo genoten hebt van Helsinki en Talinn: echt weer iets anders👌Supermooi noorderlicht met dat paars erin!
  2. Gerard en Rennie:
    5 maart 2019
    Geweldig weer die foto´s prachtige verhalen weer en een super mooi Noorderlicht.
    Leuk dat je vriendin er ook weer was.
    Geniet er nog even van.
  3. Arnolda:
    5 maart 2019
    Hoi Chris,
    Wat leuk even die onderbreking!
    Wat een mooie ervaring is dit avontuur voor jou!
    Xxx
  4. Els en Martin:
    17 maart 2019
    Ziet er wederom spectaculiar uit
    Wat zal je veel te vertellen hebben als je thuis bent