12. De laatste weken

27 maart 2019 - Rovaniemi, Finland

Zo, daar ben ik weer. Terwijl het in Nederland soms al terrasweer is, zit ik hier in Lapland nog volop in de sneeuw. Wel liggen de temperaturen iedere dag rond het vriespunt. Vrij warm dus. Vooral de fietstocht naar het werk is daardoor een flinke uitdaging. Iedere dag kom ik zwaar oververhit op het werk aan. Want ook de zon is nu lekker warm. Dus ook hier is het een beetje terrasweer.

Terrasweer in FinlandZonsondergang bij de Wilderness Lodge
Afgelopen weken had ik veel visite. Eerst kwam Laura, een oud-medestudent, langs. En vorige week had ik Jasper, een collega van AgriMedia, op visite. Ondanks dat ik gewoon moest werken was er de mogelijkheid om zowel met Jasper als Laura sneeuwscooters te huren. Check hier de video van de sneeuwscootertocht met Jasper!

Jasper op visite

Maandag 25 maart was ik vrij. Samen met mijn huisgenoot Sev zijn we twee uur gaan touren met de Lynx Xterrain's. Deze splinternieuwe sneeuwscooters hebben 120 pk en zijn geschikt voor het rijden door de diepe poedersneeuw. Dat moesten wij natuurlijk even uitproberen. Op Olkajärvi, een bevroren meer op ongeveer 7 km van Rovaniemi, hebben we ook het gas nog flink opengetrokken. Al mijn persoonlijke snelheidsrecords van dit seizoen heb ik wel verbroken. Over de exacte snelheden kan ik in het openbaar maar beter geen uitspraken doen. ;) Wel kun je de video bekijken: Klik hier!

Touren met SevTouren met SevTouren met Sev

Momenteel is het qua safari's erg rustig. Niet zo gek, want dit is de laatste week van het seizoen. Komende zondag gaan we met alle gidsen een dagje skiën. Maandag gaan we met alle collega's op sneeuwscooters naar de Wilderness Lodge. Daar hebben we een diner en een end-of-the-season-party. Het einde is dus echt in zicht. Sterker nog, ik heb mijn vliegticket al geboekt. Op zondag 14 april vlieg ik terug naar Nederland. Maar wat ga ik dan komende twee en halve week nog doen? Er staat onder meer een roadtrip naar de Noordkaap in Noorwegen op de planning. En samen met wat andere gidsen gaan we nog drie dagen sneeuwscooter rijden in de Zweedse bergen. Kortom, het avontuur is nog niet voorbij.

Nog wat leuke weetjes:

• Op maandag 11 maart deed ik alweer mijn vierde noorderlichtvlucht, samen met twee jongens uit Japan. Er was noorderlicht, al was het niet heel veel. Desondanks waren de toeristen erg blij en tevreden.
  • Op dinsdag 12 maart deed ik een sneeuwscootersafari in de avond. Samen met drie stellen uit India, Spanje en China gingen we op zoek naar het noorderlicht. Tijdens de safari was er niets te zien. Tot aan het einde... onverwachts kwam het noorderlicht tevoorschijn. Hierdoor waren we wel een half uur te laat terug, maar iedereen was wel dolgelukkig.
  • En precies een week later was het weer raak. Tijdens deze sneeuwscootersafari was ik op pad met twee mensen uit Dubai. Opnieuw was het noorderlicht helemaal aan het einde van de safari te zien, maar dit keer was ik wel op tijd terug.

NoorderlichtvluchtNoorderlichtvluchtNoorderlichtNoorderlichtNoorderlicht
NoorderlichtNoorderlichtNoorderlicht

1. Katrina:
    27 maart 2019
    Super Chris, nog fijne laatste weken!
  2. Arnolda:
    27 maart 2019
    Weer genoten van je verhalen, succes nog de laatste weken!
  3. Arja Vlaanderen:
    2 april 2019
    Hi Chris, bedankt voor je update: altijd weer leuk om je verhaal te lezen en te zien. Fijn dat je nog zoveel leuke dingen doet deze laatste weken: geniet er lekker van!
  4. Els en Martin:
    5 april 2019
    Geniet van je laatste weekje in het noorden wederom genoten van je reisverslag tot gauw